Digitale advertentiemarkt in tien jaar vertienvoudigd naar 1,5 miljard euro

De totale Nederlandse digitale advertentiemarkt is in 2015 gegroeid naar een omzet van 1,5 miljard euro. Een vertienvoudiging van de digitale advertentiemarktcijfers ten opzichte van tien jaar geleden. Dit resultaat is mede behaald dankzij de groei van online video advertising dat in 2015 groeide met 28% ten opzichte van het vorige jaar. Met een stijging van maar liefst 51% zit de grootste groei in mobile advertising, dat nu een derde van alle display advertising bestedingen vormt. Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digitale marketing.
Digital advertising, een gevestigde orde in de marketingmix
Binnen de totale reclamemarkt wint online advertising steeds sneller marktaandeel in de mix van alle mogelijke mediakanalen. Search advertising liet een sterke groei zien met +10,5%. Ook classified advertising (vergelijkingssites en rubrieksadvertenties) groeide verder door met een stijging van +9,1%. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door de sterke groei van de e-commerce sector. Display advertising groeide als categorie het minst snel met +5,7%.
Mobile, video en programmatic trading populair 
Mobile advertising groeide dit jaar met 51%, een aanzienlijke stijging die vooral invloed heeft op adverteren via de desktop dat daardoor relatief gezien daalde. Video heeft eveneens een grote stijging doorgemaakt, waarbij vooral opvalt dat video advertising relatief veel meer via mobile gezien wordt. Daarnaast wordt video ook steeds meer via programmatic trading verhandeld, waarbij internetuitgevers via technologieplatformen met grote groepen adverteerders handelen. Deze vorm van verhandelen, veelal volledig geautomatiseerd door computeralgoritmes, liet ook in 2015 weer een grote groei zien, +30%.
Mobile, video en programmatic trading populair
Mobile advertising groeide dit jaar met 51%, een aanzienlijke stijging die vooral invloed heeft op adverteren via de desktop dat daardoor relatief gezien daalde. Video heeft eveneens een grote stijging doorgemaakt, waarbij vooral opvalt dat video advertising relatief veel meer via mobile gezien wordt. Daarnaast wordt video ook steeds meer via programmatic trading verhandeld, waarbij internetuitgevers via technologieplatformen met grote groepen adverteerders handelen. Deze vorm van verhandelen, veelal volledig geautomatiseerd door computeralgoritmes, liet ook in 2015 weer een grote groei zien, +30%.

Bron: IAB.nl

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de Followus nieuwsbrief en ontvang regelmatig een nieuwsoverzicht van ons